Îmbrăcămintea minții

Devoțional zilnice 13 decembrie 2018

Căci din prisosul inimii vorbeşte gura. – Matei 12:34

De obicei, oamenii asociază termenii „haină” şi „a te îmbrăca” cu moda. Dar faimosul scriitor şi lexicograf englez Samuel Johnson (1709–1784), care a decedat pe 13 decembrie 1784, sugera foarte bine că „vorbirea este îmbrăcămintea minţii”. Autorul pare să sugereze că vorbirea, limbajul, este o formă de împodobire, modul în care gândurile noastre sunt împodobite. Dacă există nenumărate feluri de îmbrăcăminte, tot aşa există şi nenumărate modalităţi de a ne exprima gândurile, unele mai atractive şi mai îngrijite decât altele.

Ca rol general, limbajul este o metodă eficientă de exprimare proprie. Când Isus a declarat că „din prisosul inimii vorbeşte gura” (Matei 12:34), El sugera că ceea ce spunem şi modul în care vorbim le comunică celorlalţi în mare cine suntem. Limbajul ne reflectă simţămintele interioare şi emoţiile, priorităţile şi dorinţele. Altfel spus, „judecându-i pe alţii nu spui cum sunt ei, ci spui cum eşti tu” (Mathias Tualima Tunai).

Dar limbajul este folosit adesea pentru a acoperi şi distorsiona realitatea. În Matei 23, Isus pune în contrast discursurile morale ale cărtu-rarilor şi fariseilor cu propria lor imoralitate ascunsă. Otto von Bismarck (1815–1898), fondator şi cancelar al Imperiului German, declara că „oamenii nu mint niciodată mai mult decât după vânătoare, în timpul unui război sau înainte de alegeri”. Cu siguranţă, lumea noastră ar fi aproape un paradis dacă politicienii aleşi ar implementa toate promisiunile făcu-te înainte de alegeri!

Repetarea unei minciuni exercită o influenţă foarte negativă nu doar asupra celorlalţi, ci în special asupra mincinosului. Noi suntem avertizaţi că „cuvintele sunt mai mult decât un indiciu al caracterului; ele au puterea de a influenţa caracterul. Oamenii sunt influenţaţi de propriile cuvinte. […] Odată ce au exprimat o părere sau o hotărâre, ei sunt adesea prea mândri pentru a retrage cele spuse şi încearcă să aducă dovezi că au dreptate, până când ajung să creadă că o şi au” (Hristos, Lumina lumii, p. 323).

Ce binecuvântare am simţi dacă am fi mai preocupaţi de ceea ce spunem altora decât de ceea ce spun alţii despre noi! Să nu uităm că cuvintele noastre au puterea de a-i distruge sau salva pe oameni, de a le submina sau înălţa reputaţia. Doamne, ajută-mă să le vorbesc altora cu aceeaşi bunătate cu care aş vrea ca ei să îmi vorbească!

Ai mai putea citi si aceste materiale:

Frate de sânge cu Iuda Iscarioteanul

  „Poate orb pe orb să călăuzească? Nu vor cădea amândoi în groapă? Nu este ucenic mai presus decât învăţătorul său; dar orice ucenic desăvârşit va fi ca învăţătorul său.” (Luca 6:39) Este Vinerea Mare. Cu peste 2.000 de ani în urmă, un om a luat o decizie în inima sa, care avea să schimbe cursul istoriei, atât a umanităţii, cât și a istoriei sale personale. „Ești o Iudă!” i se spune astăzi celui care repetă greșelile strămoșului său din Israelul antic. Iuda Iscarioteanul, căci despre el vorbim, reprezentant al tipologiei isteţului subversiv și trădător, este condamnat pe vecie să sufere oprobriul istoriei pentru oricât ar ţine ea. Portretul său a părăsit cercul credincioșilor și a intrat în mentalul colectiv, unde nimeni nu caută să îl înţeleagă deplin. Ideea că am putea împărţi trăsături de caracter cu acest personaj care L-a trădat pe Iisus nu încape în imaginaţia colectivă. Nimeni nu vrea să fie ca el sau să aibă prieteni ca el. Cu toate acestea, „umanitatea sa era perfect autentică și este absolut identică cu a noastră, (…) iar personalitatea sa relevă o condiţie mentală foarte similară conștiinţei obișnuite a oamenilor de azi”, apreciază profesorul Uraguchi, de la Universitatea de…

Semnele Timpului.ro