Devoțional zilnice

Vrăjitoarea din En-Dor

Atunci, Saul a zis slujitorilor lui: „Căutați-mi o femeie care să cheme morții, ca să mă duc s-o întreb.” Slujitorii lui i-au zis: „Iată că în En-Dor este o femeie care cheamă morții.” (1 Samuel 28:7)

Puține pericope biblice captivează atenția cititorilor precum episodul vrăjitoarei din En-Dor. Acest fapt se datorează nu doar evenimentelor relatate, care ridică anumite întrebări cu privire la legitimitatea și eficiența practicii necromanției, ci și strategiei criptice alese de către narator pentru a amplifica finalul tragic al lui Saul. Un fapt este sigur: în contextul literar mai larg al cărții, acțiunile vrăjitoarei sunt așezate într-o corespondență cu cele ale lui Abigail (vezi cap. 25), iar o comparație a celor două personaje oferă clarificări suplimentare cu privire la prăbușirea dinastiei lui Saul.

Asemenea lui Abigail, asupra vrăjitoarei planează sentința morții. În timp ce David a jurat răzbunare față de Nabal și casa lui (1 Samuel 25:17,22,34), Saul inițiază operațiunea de exterminare din Israel a „celor ce chemau morții” (28:3,9). Totuși, prin iscusința lor, ambele femei îndepărtează amenințarea. Printr-un discurs înțelept, Abigail obține promisiunea lui David că-i va cruța casa. Tot astfel, vrăjitoarea obține asigurarea lui Saul pentru propria viață. Nu în ultimul rând, motivul hranei se regăsește în ambele întâmplări. Abigail îi oferă un dar de mâncare generos lui David (25:18), iar vrăjitoarea îi oferă o masă îmbelșugată lui Saul (28:21-25).

Există totuși o deosebire fundamentală: Abigail își folosește iscusința pentru a salva, în timp ce vrăjitoarea, pentru a mai pierde o viață. Cea dintâi reprezintă caracterologic femeia virtuoasă și cu judecată; cea din urmă întruchipează vraja femeii ce răspândește o miasmă de moarte spre moarte. Casa celei dintâi este umplută „de toate bunătățile de preț și plăcute” (Proverbele 24:4); cei care calcă pragul casei celelalte „nu știu că acolo sunt morții și că oaspeții ei sunt în văile Locuinței morților” (Proverbele 9:18).

Daniel Olariu, profesor, Institutul Teologic Adventist – Cernica