A unsprezecea poruncă

Și pacea lui Dumnezeu… vă va păzi inimile și gândurile în Hristos Isus. Filipeni 4:7
Berlin, aprilie 1945. Trupele aliate îi arestează pe bărbații și femeile din Germania care seamănă cu Adolf Hitler, Eva Braun, Joseph Goebbels, Joseph Bormann și alți lideri naziști, pentru a-i descoperi și pedepsi pe adevărații criminali. În timpul unui bombardament, mai mulți astfel de prizonieri reușesc să fugă și ajung în zona unui depozit subteran, într-o pădure de unde nu pot evada mai departe de teamă că mlaștina și dealurile care îi înconjoară sunt minate și că ar putea fi prinși din nou.
Întâmplarea este un fel de parabolă ce ne coboară, în trepte succesive, de la prefacerea omului în fiară la prefacerea semenului în stăpân și a victimei în călău. Acesta este în mare mecanismul de funcționare al oricărei dictaturi. Personajele parabolei sunt chiar victime. Victimele asemănării. Primejdia nu-i pândește doar din afară, primejdia e în ei, în înfățișarea lor asemănătoare. Povestitorul susține că au murit cu toții doar pentru că se asemănau cu niște personaje rău-famate și fiindcă cineva, în numele binelui și al dreptății colective, și-a permis să poruncească în dreptul vieții lor.
A unsprezecea poruncă, în acest context, este aceasta: „Să nu poruncești.” Cu alte cuvinte, când cineva care nu este îndreptățit să o facă emite porunci, acestea sunt la fel de grave ca orice crimă. Din păcate, parabola istorică nu este nici pe departe o excepție. Mereu și mereu au fost oameni, de obicei fără minte și fără caracter, care au poruncit pe baza limitatei lor judecăți, crezând că ei reprezintă justiția. Mulți credincioși nevinovați au căzut victime unor astfel de situații abuzive. Întreaga istorie creștină e plină de analfabeți și frustrați care au considerat că pot porunci cu privire la crezul altora.
De gândit astăzi:
Poate că nu ai cum să-i determini pe alții să nu devină stăpâni și dictatori, dar poți veghea să nu devii tu judecătorul altora. Cine ești tu să-i judeci pe alții? Nu știi că Singurul care are dreptul să judece și să poruncească este Dumnezeu? Nu cădea în capcana de a considera că doar tu deții adevărul și că doar tu știi ce e mai bine pentru toată lumea. Gândește-te că prin această greșeală adaugi la păcatele tale și aroganța de a fi o povară pentru alte suflete. Fii mai degrabă propriul tău cenzor și judecător; ai deja destul de multă treabă.

Ai mai putea citi si aceste materiale:

Frate de sânge cu Iuda Iscarioteanul

  „Poate orb pe orb să călăuzească? Nu vor cădea amândoi în groapă? Nu este ucenic mai presus decât învăţătorul său; dar orice ucenic desăvârşit va fi ca învăţătorul său.” (Luca 6:39) Este Vinerea Mare. Cu peste 2.000 de ani în urmă, un om a luat o decizie în inima sa, care avea să schimbe cursul istoriei, atât a umanităţii, cât și a istoriei sale personale. „Ești o Iudă!” i se spune astăzi celui care repetă greșelile strămoșului său din Israelul antic. Iuda Iscarioteanul, căci despre el vorbim, reprezentant al tipologiei isteţului subversiv și trădător, este condamnat pe vecie să sufere oprobriul istoriei pentru oricât ar ţine ea. Portretul său a părăsit cercul credincioșilor și a intrat în mentalul colectiv, unde nimeni nu caută să îl înţeleagă deplin. Ideea că am putea împărţi trăsături de caracter cu acest personaj care L-a trădat pe Iisus nu încape în imaginaţia colectivă. Nimeni nu vrea să fie ca el sau să aibă prieteni ca el. Cu toate acestea, „umanitatea sa era perfect autentică și este absolut identică cu a noastră, (…) iar personalitatea sa relevă o condiţie mentală foarte similară conștiinţei obișnuite a oamenilor de azi”, apreciază profesorul Uraguchi, de la Universitatea de…

Semnele Timpului.ro