O mașină autonomă a companiei Uber a lovit și a omorât o femeie din Arizona, SUA, care traversa strada, a anunţat poliţia prezentă la faţa locului. În urma acestui accident, compania Uber a anunţat că va stopa toate testele cu mașini care se conduc singure.
„Conform imaginilor surprinse de camerele de filamt, SUV-ul Volvo fabricat în 2017 rula cu o viteză de peste 65 km/h și nu părea să încetinească în timp ce se apropia de femeie”, a declarat sergentul Tempe Ronald Elcock.
Victima Elaine Herzberg, în vârstă de 49 ani, care ieșise la plimbare cu bicicleta, a murit la spital din cauza rănilor suferite. În momentul coliziunii, vehiculul era setat pe „mod autonom, dar avea un șofer în spatele volanului”, a declarat poliţia Tempe, într-un comunicat de presă. În urma tragicului accident, „Uber colaborează cu autorităţile, iar ancheta este încă în derulare”, se arată în comunicat.
Compania a declarat că își întrerupe testele pe care le derula în mai multe orașe precum Phoenix, Pittsburgh, San Francisco și Toronto. Dara Khosrowshahi, CEO al Uber, a declarat că „Evenimentul din Arizona este incredibil de trist. Ne gândim la familia victimei în timp ce lucrăm cu organele de drept locale pentru a înţelege ce s-a întâmplat.” La începutul acestui an, autorităţile din California au aprobat testarea pe drumurile publice a autoturismelor autonome.
Uber nu este la primul incident. Atunci când compania a început pentru prima dată să-și testeze autovehiculele în California în 2016, vehiculele autonome aveau probleme la respectarea regulilor de circulaţie, și anume erau situţii când nu opreau la culoarea roșie a semaforului, ceea ce a dus la o dispută între autorităţile de stat și compania din San Francisco.Iar anul trecut compania a suspendat temporar testele în Arizona după un accident fără victime, care a implicat unul dintre vehiculele sale.
John M Simpson, directorul de proiect pentru confidenţialitate și tehnologie al Consumer Watchdog, a declarat că accidentul recent subliniază necesitatea unor reglementări mai stricte ale tehnologiei emergente. „Automobilele robot nu pot prezice cu exactitate comportamentul uman și adevărata problemă vine în momentul interacţiunii dintre oameni și vehiculele robot. Tehnologia nu este încă pregătită pentru acest lucru, iar acest accident ne demonstrează asta cu tristeţe”, a declarat Simpson.
„Accidentul mortal provocat de Uber ar putea genera un flux de cereri semnificative pentru reformă în cadrul industriei. Aceasta ar putea fi o problemă pentru industria producătoare de mașini autonome, întrucât unul dintre argumentele de bază care dau valoare tehnologiei este superioritatea faţă de instinctele umane. Aceste autoturisme ar trebui să poată detecta pietonii și să evite impactul cu ei, chiar dacă nu se află pe trecerea de pietoni. În fiecare zi, pietoni din orașele din întreaga lume pășesc în afara trecerii”, a subliniat Michael G Bennett, profesor la Universitatea de Stat din Arizona și cercetător al mașinilor autonome.
Nemaifiind implicaţi activ în spatele volanului, cei mai mulţi oameni experimentează ceea ce cercetătorii numesc oboseală pasivă, o stare în care capacitatea de reacţie este afectată. „Am descoperit că oamenii se simt confortabil foarte repede -prea repede, de fapt-, în a lăsa mașina să conducă singură”, a declarat Brian Lathrop, inginer senior pentru laboratorul de cercetare electronică al companiei Volkswagen. Această stare se poate instala după doar zece minute în care mașina conduce singură. În acest timp, pasagerii încearcă de obicei să se angeneze în alte activităţi.
Tesla Motors a fost prima companie care să provoace un accident fatal cu o mașină autonomă, în 2016. Senzorii din modul pilot automat nu au reușit să detecteze un tir care traversa autostrada și mașina a intrat cu viteză maximă sub tir, provocând moartea șoferului care se afla la bordul Tesla. Frank Baressi, șoferul de 62 de ani al tirului, a declarat că atunci când s-a apropiat de Tesla distrusă, a auzit unul dintre filmele lui Harry Potter rulând în mașină. De atunci, Tesla avertizează intens șoferii să fie atenţie chiar dacă autovehiculul este setat pe modul autonom.
O astfel de mașină „oferă consumatorilor un sentiment fals de securitate. În cele din urmă, operatorul vehiculului este responsabil de orice incident și trebuie ca indiferent de situaţie să aibă un anumit grad de conștientizare a contextului în care se află. Autoturismele sunt sisteme, mașini. Nu iau decizii. Nu ștu nimic. Acesta este paradoxul cu care se confruntă inginerii auto: cum să proiecteze autoturisme care să fie demne de încredere dar care să le reamintească pasagerilor că, indiferent de cât de performantă este mașina, controlul le aparţine lor. Cum, cu alte cuvinte, să ii detașeze pe șoferi de actul conducerii, dar totuși să le menţină vie atenţia, astfel încât în orice moment să poată prelua controlul”, a conchis Lathrop.