Păcătoşii

În vremea aceea, au venit unii şi au istorisit lui Isus ce se întâmplase unor galileeni, al căror sânge îl amestecase Pilat cu jertfele lor. „Credeţi voi”, le-a răspuns Isus, „că aceşti galileeni au fost mai păcătoşi decât toţi ceilalţi galileeni pentru că au păţit astfel? Eu vă spun: nu, ci, dacă nu vă pocăiţi, toţi veţi pieri la fel.” – Luca 13:1-3
Câţiva membri ai bisericii erau adunaţi în ultimul Sabat al anului, când un trăsnet a lovit biserica Chisiyo din capitala Lilongwe (Malawi). Peste 200 au căzut inconştienţi şi opt dintre ei au murit pe loc. Tragedia a mişcat comunitatea, care s-a grăbit să ofere ajutor victimelor. Totuşi acest eveniment a creat un fel de îngrijorare printre cei rămaşi care frecventau biserica. Oare s-a întâmplat acest lucru pentru că alţii au asociat biserica cu anumite semne rău-prevestitoare? Poa,te fi înţeleasă această tragedie ca o pedeapsă divină? Erau membrii mai păcătoşi decât ceilalţi muritori?
O situaţie asemănătoare a apărut în vremea lui Isus, când soldaţi de-ai lui Pilat au invadat Ierusalimul. Fără niciun respect, soldaţii au intrat în templu, unde se aduceau de obicei jertfe, şi i-au omorât pe unii închinători, sângele acestora amestecându-se cu al animalelor care fuseseră sacrificate. Cu acest scenariu în minte, Isus a pus această întrebare: „Credeţi că, deoarece au suferit aceste lucruri, ei erau mai păcătoşi decât ceilalţi?”
În ambele întâmplări există doi factori combinaţi. Primul este legat de interpretarea suferinţei. Cu alte cuvinte, li se întâmplă tragedii exclusiv celor răi? Al doilea factor este legat de identificarea celor care sunt mai păcătoşi. Evreii considerau suferinţa o judecată divină; de aceea cei afectaţi trebuie să fi fost „mai păcătoşi” decât ceilalţi. Astfel se poate presupune că aceia care I-au adus lui Isus vestea despre această tragedie se considerau superiori şi se aşteptau ca Domnul să le aprobe convingerile.
Totuşi Isus le-a adus aminte alte tragedii similare şi a respins ideea că suferinţa le este destinată exclusiv celor răi. În schimb, El a sugerat că suferinţa este o parte a naturii umane şi, în acelaşi timp, le-a descurajat sentimentul de superioritate, aşezându-i pe oameni pe acelaşi nivel şi explicând că aceia care suferă nu sunt nici mai păcătoşi, nici mai vinovaţi decât ceilalţi muritori. Cu un ochi profetic, El a privit spre ziua judecăţii finale şi a adăugat: „Dacă nu vă veţi pocăi, şi voi veţi pieri la fel.”
Cu alte cuvinte, noi toţi suntem păcătoşi şi avem nevoie de pocăinţă şi iertare. De fapt, apostolul Pavel se consideră primul dintre cei păcătoşi (1 Timotei 1:15) – primul care are nevoie de pocăinţă şi iertare.
Tu ce zici? Ce crezi despre tine?

Ai mai putea citi si aceste materiale:

Frate de sânge cu Iuda Iscarioteanul

  „Poate orb pe orb să călăuzească? Nu vor cădea amândoi în groapă? Nu este ucenic mai presus decât învăţătorul său; dar orice ucenic desăvârşit va fi ca învăţătorul său.” (Luca 6:39) Este Vinerea Mare. Cu peste 2.000 de ani în urmă, un om a luat o decizie în inima sa, care avea să schimbe cursul istoriei, atât a umanităţii, cât și a istoriei sale personale. „Ești o Iudă!” i se spune astăzi celui care repetă greșelile strămoșului său din Israelul antic. Iuda Iscarioteanul, căci despre el vorbim, reprezentant al tipologiei isteţului subversiv și trădător, este condamnat pe vecie să sufere oprobriul istoriei pentru oricât ar ţine ea. Portretul său a părăsit cercul credincioșilor și a intrat în mentalul colectiv, unde nimeni nu caută să îl înţeleagă deplin. Ideea că am putea împărţi trăsături de caracter cu acest personaj care L-a trădat pe Iisus nu încape în imaginaţia colectivă. Nimeni nu vrea să fie ca el sau să aibă prieteni ca el. Cu toate acestea, „umanitatea sa era perfect autentică și este absolut identică cu a noastră, (…) iar personalitatea sa relevă o condiţie mentală foarte similară conștiinţei obișnuite a oamenilor de azi”, apreciază profesorul Uraguchi, de la Universitatea de…

Semnele Timpului.ro