175 – Rabat

Să nu te iei după mulțime, când aceasta săvârșește răul; când depui mărturie la judecată, să nu treci de partea celor mulți ca să pervertești dreptatea și nici să nu-l favorizezi pe cel sărac la judecată. Exodul 23:2,3

Rabatul este o noțiune comercială și se referă la diminuarea prețului unor mărfuri pentru care cumpărătorul en gros poate plăti mai puțin decât cumpărătorul cu amănuntul. Cumpărătorul se bucură de un privilegiu din care urmează să obțină un profit. Rabatul este o favoare oferită de vânzător, dar care nu-l face pe acesta să rămână în pierdere, dimpotrivă, comerțul cu ridicata face banii comerciantului să circule mai repede, fapt ce îi aduce profit, evitând blocarea banilor în mărfurile aflate pe stoc.

În domeniul schimburilor comerciale, rabatul este un cuvânt prețios și apreciat, dar când este vorba despre administrarea dreptății, nu este loc pentru nici un fel de rabat. Moise a transmis din partea lui Dumnezeu principiile de lucru în evaluarea și aplicarea dreptății în mijlocul poporului ales.

Când judecătorii lui Israel aveau de-a face cu fenomene de masă ale decăderii morale, ei nu aveau voie să facă rabat de la dreptate și trebuiau să aplice disciplina biblică fără nici un fel de excepție. Dacă venea în discuție cazul unui sărac pasibil de pedeapsă pentru delicte de orice fel, starea de sărăcie nu trebuia să influențeze verdictul judecății civile. Cu atât mai mult, dacă venea în discuție cazul unui om bogat și influent. Acesta trebuia să știe că Dumnezeu nu caută la fața oamenilor și nici judecătorii lui Israel nu puteau face rabat de la această dreptate.

Mergând pe linia fermității, judecătorii erau ispitiți să facă abuzuri, scoțând din calcul componenta umană a domeniului lor de interes. La venirea lui Mesia în această lume, El a constat că porunca divină a fost înlocuită cu porunci omenești strâmbe, nedrepte și care încălcau spiritul și litera poruncilor divine. Reformele Sale nu făceau rabat de la dreptate din moment ce a răsturnat mesele schimbătorilor de la casele de schimb aciuiați în perimetrul sfânt. Că acțiunea Sa era plină de dragoste este demonstrată de faptul că cei dezavantajați aflați în preajmă, s-au adunat doritori să Îl asculte.

Articolul 175 – Rabat apare prima dată în Redesteptare si reforma.

Ai mai putea citi si aceste materiale:

Frate de sânge cu Iuda Iscarioteanul

  „Poate orb pe orb să călăuzească? Nu vor cădea amândoi în groapă? Nu este ucenic mai presus decât învăţătorul său; dar orice ucenic desăvârşit va fi ca învăţătorul său.” (Luca 6:39) Este Vinerea Mare. Cu peste 2.000 de ani în urmă, un om a luat o decizie în inima sa, care avea să schimbe cursul istoriei, atât a umanităţii, cât și a istoriei sale personale. „Ești o Iudă!” i se spune astăzi celui care repetă greșelile strămoșului său din Israelul antic. Iuda Iscarioteanul, căci despre el vorbim, reprezentant al tipologiei isteţului subversiv și trădător, este condamnat pe vecie să sufere oprobriul istoriei pentru oricât ar ţine ea. Portretul său a părăsit cercul credincioșilor și a intrat în mentalul colectiv, unde nimeni nu caută să îl înţeleagă deplin. Ideea că am putea împărţi trăsături de caracter cu acest personaj care L-a trădat pe Iisus nu încape în imaginaţia colectivă. Nimeni nu vrea să fie ca el sau să aibă prieteni ca el. Cu toate acestea, „umanitatea sa era perfect autentică și este absolut identică cu a noastră, (…) iar personalitatea sa relevă o condiţie mentală foarte similară conștiinţei obișnuite a oamenilor de azi”, apreciază profesorul Uraguchi, de la Universitatea de…

Semnele Timpului.ro