305 – Tachinare

Isus i-a zis: „Lasă să se sature mai întâi copii, căci nu este bine să iei pâinea copiilor și s-o arunci la căței.” Marcu 7:27

Dumnezeu face uneori lucruri pentru care ai nevoie de simțul umorului pentru a le putea pricepe, sau cel puțin un discernământ foarte ascuțit. Acesta este cazul femeii cananite care a venit la Isus cu o cerere normală și legitimă, dar a fost întâmpinat cu o aparentă rezistență, dacă nu chiar cu lipsă de bunăvoință. Care este semnificația acestei atitudini din partea Învățătorului oamenilor? Putem să găsim răspunsul dacă luăm în considerație contextul în care se întâmplă lucrurile. Acolo sunt ucenici, cu prejudecățile lor, care aveau nevoie să se vadă pe ei înșiși în adevărata lumină, așa că Rabi procedează ca și când ar fi fost unul dintre ucenici. Morala este evidentă.

Tachinarea nu este o manifestare de aversiune sau ostilitate, este un joc de-a supărarea și lupta. Tachinarea presupune un anumit raport de bună relație între combatanți. Cei care se iubesc se tachinează, spune un proverb franțuzesc. Aplicată această regulă la cazul în speță, refuzul Maestrului nu este un refuz ci o invitație la insistență, ceea ce se și întâmplă. Rezultatul este pe măsură. Când femeia petiționară se întoarce acasă toate lucrurile sunt bine. Aceasta era și ideea.

Uneori Dumnezeu Se joacă cu noi și așteaptă să ne prindem care sunt regulile jocului. Viața de rugăciune poate fi un teren foarte fertil pentru acest tip de experiențe. Uneori Dumnezeu pare că este plecat de la birou, în timp ce noi ne depunem actele pentru diferite proiecte. Dar lipsa Lui este numai aparentă. El știe tot, vede tot, aude tot și poate tot. Dorește numai să ne prindem în iureșul jocului și lucrurile se vor sfârși bine. Uneori rugăciunea este în sine ocazie de a învăța să ne rugăm și să ne rugăm cât și cum trebuie.

Photo by Zen Chung from Pexels

Articolul 305 – Tachinare apare prima dată în Redesteptare si reforma.

Ai mai putea citi si aceste materiale:

Frate de sânge cu Iuda Iscarioteanul

  „Poate orb pe orb să călăuzească? Nu vor cădea amândoi în groapă? Nu este ucenic mai presus decât învăţătorul său; dar orice ucenic desăvârşit va fi ca învăţătorul său.” (Luca 6:39) Este Vinerea Mare. Cu peste 2.000 de ani în urmă, un om a luat o decizie în inima sa, care avea să schimbe cursul istoriei, atât a umanităţii, cât și a istoriei sale personale. „Ești o Iudă!” i se spune astăzi celui care repetă greșelile strămoșului său din Israelul antic. Iuda Iscarioteanul, căci despre el vorbim, reprezentant al tipologiei isteţului subversiv și trădător, este condamnat pe vecie să sufere oprobriul istoriei pentru oricât ar ţine ea. Portretul său a părăsit cercul credincioșilor și a intrat în mentalul colectiv, unde nimeni nu caută să îl înţeleagă deplin. Ideea că am putea împărţi trăsături de caracter cu acest personaj care L-a trădat pe Iisus nu încape în imaginaţia colectivă. Nimeni nu vrea să fie ca el sau să aibă prieteni ca el. Cu toate acestea, „umanitatea sa era perfect autentică și este absolut identică cu a noastră, (…) iar personalitatea sa relevă o condiţie mentală foarte similară conștiinţei obișnuite a oamenilor de azi”, apreciază profesorul Uraguchi, de la Universitatea de…

Semnele Timpului.ro