„China este frumoasă. China este măreaţă. Fii și fiicele Chinei își iubesc ţara. Binecuvântează China, Doamne!”. Acesta este un fragment din noile imnuri pe care creștinii chinezi sunt obligaţi să le cânte în biserici, după ce guvernul chinez a decis înlocuirea imnurilor creștine cu mesaj spiritual cu o colecţie nouă, Newly Compiled Hymns, care are ca teme predilecte patriotismul sau respectul pentru vârstnici.
„Imnurile publicate de guvern promovează conţinut politic, secularizat. Credincioșii nu sunt dispuși să le cânte. Aceste imnuri nu-L laudă pe Dumnezeu, ci slăvesc patria și nu se deosebesc de cântecele seculare”, declară liderul bisericii Three-Self.
Măsura a fost comunicată pe 15 februarie în mai multe biserici din orașul Qingdao din estul provinciei Shadong, de către Biroul pentru afaceri religioase al provinciei.
În luna aprilie, liderii creștini din districtul Mudan au fost convocaţi de autorităţile locale pentru a li se comunica cerinţele de înfiinţare a „centrelor culturale creștine”, în care să se desfășoare spectacole de teatru, modă și fotografie și să se predea pictură și caligrafie.
„Cultura tradiţională și spectacolele dramatice au pătruns în biserici. Nu îi ţine acest lucru departe de Biblie pe credincioși? Bisericile s-au transformat în teatre; ele există cu numele, dar nu și în realitate”, a declarat un membru nemulţumit al unei biserici din districtul Mudan, care a organizat un spectacol de teatru în cinstea celui de-al 19-lea Congres Naţional al Partidului.
Măsurile urmăresc „sinicizarea” creștinismului, infuzând acestuia atributele culturii chinezești.
De fapt, ceea ce se petrece în China ar putea fi numit mai degrabă „chinezificare” decât „sinicizare”, afirmă Fenggang Yang, directorul Centrului de Religie și Societate Chineză de la Universitatea Purdue.
„«Sinicizarea» implică adaptare culturală. Creștinii au făcut-o tot timpul și au făcut-o bine. «Chinezificarea» este o campanie politică prin care se cere loialitatea faţă de Partidul Comunist Chinez și faţă de așa-numitul sistem socialist”, explică Yang.
Rescrierea Bibliei este parte din acest proces, punctează Bob Fu, fondatorul organizaţiei ChinaAid, explicând că noua Biblie „nu trebuie să pară occidentalizată (…), ci să reflecte etica chineză a confucianismului și a socialismului”.
În ciuda persecuţiei crescânde, numărul creștinilor din China continuă să crească: de la 3 milioane în 1980, la aproximativ 58 de milioane în 2010, estimarea fiind că, în anul 2030, ţara ar putea vea 255 de milioane de creștini, cea mai mare populaţie creștină din lume, potrivit publicaţiei Christian Post.
Creștinii din China obișnuiesc să spună: „cu cât este mai mare persecuţia, cu atât este mai mare renașterea”, scrie activistul creștin Yu Jie, care afirmă că nu este neliniștit din cauza intensificării persecuţiei.
„Nici mâna mortală a comunismului, nici imitaţia cinică a confucianismului, nici capitalismul, nici democraţia, nici un alt lucru pământesc nu vor putea decide soarta pământului meu”, conchide Yu.