semneletimpului.ro

De ce unii experţi în tehnologie militează pentru o copilărie tech-free

Creatorii aplicaţiilor care fac milioane de dolari din timpul și atenţia pe care oamenii obișnuiţi le acordă acelor aplicaţii nu și-ar lăsa niciodată copiii abandonaţi în faţa ecranelor. Ideea aceasta s-a înrădăcinat în opinia publică, cu atât mai mult cu cât fermitatea ei are multe ingrediente irezistibile. Se hrănește din dorinţa noastră de a le oferi copiilor tot ce este mai bun, precum și din înclinaţia noastră de a căuta explicaţii simple la probleme complicate. Doi experţi în tehnologie au explicat pentru BBC propria lor viziune despre ce înseamnă echilibrul în această privinţă.

În luna aprilie, Organizaţia Mondială a Sănătăţii a emis o serie de recomandări privind activitatea fizică, comportamentul sedentar și somnul copiilor cu vârste sub 5 ani. Cea mai sonoră și mai actuală dintre acele recomandări vizează limitarea drastică a timpului pe care copiii îl petrec în faţa ecranelor, de orice dimensiune. Copiii nu ar trebui să aibă niciun fel de acces la ecran, recomandă experţii, care subliniază că timpul copiilor ar trebui investit în activitate fizică viguroasă și ore consistente de somn.

„Unele capacităţi nu se dezvoltă în faţa ecranului”, e convins Pierre Laurent, specialist în tehnologie care a lucrat pentru companii precum Microsoft și Intel. „Nu îţi înveţi copilul să fie creativ apelând la aplicaţia de creativitate.” Laurent are trei copii, înscriși la o școală privată din Sillicon Valley care nu permite accesul copiilor la ecrane până la vârsta adolescenţei. Laurent admiră atât de mult această filosofie, încât s-a implicat în comisia de conducere a școlii și acum este președintele ei. „Copiii trebuie implicaţi efectiv în construirea de lucruri. Nu poţi să înveţi printr-o bucăţică de sticlă. Când ești copil, ai nevoie să lucrezi cu toate simţurile. Să îţi hrănești creierul cu tot ce ai”, spune Laurent.

Merve Lapus, reprezentant Common Sense Media, un ONG care studiază efectele tehnologiei asupra dezvoltării copiilor, este de părere că nu orice expunere la un ecran este nocivă: „Ca părinte, mărturisesc că i-am lăsat pe copii să se uite la desene, pentru că cineva trebuie să facă și cina, nu? Dar nu i-am lăsat mult. Și, după aceea, este datoria mea de părinte să stau cu ei și să îi întreb: «Ok, ce am învăţat din asta?»”. Laurent e de acord și spune că nu trebuie să izolăm copiii cu totul de tehnologie cât timp trăim noi. „Trebuie să înţelegem când și cum putem face ca accesul lor la tehnologie să fie o idee bună. E foarte important ca accesul să aibă loc la o vârstă la care copiii sunt capabili să înţeleagă și să gestioneze relaţia lor cu tehnologia.”

Soţia lui Laurent predă la o școală unde 75% dintre elevi au părinţi angajaţi în industria tehnologiei. Elevii acestei școli iau contact prima oară cu un computer abia în clasa a VIII-a. Principiul din spatele acestei alegeri este că o copilărie tech-free va aduce mai mult echilibru mai târziu în viaţă, notează CBS într-un reportaj. „Chiar cred că există un timp adecvat pentru tehnologie; nu e un fruct oprit, sau nu ar trebui să fie. Dar cred că mai ales copiii mici au nevoie să crească într-un mediu care nu este chiar atât de tehnologizat”, a declarat Monica Laurent.