Vârstnicii pot evita declinul cognitiv și chiar pot atinge un nivel al abilităţilor cognitive similar cu cel al adulţilor cu 30 de ani mai tineri decât ei, dacă deprind simultan mai multe competenţe noi – a concluzionat un studiu efectuat de Universitatea din California, campusul Riverside (UCR).
Psihologul Rachel Wu, care a coordonat cercetarea, încurajează vârstnicii să-și dezvolte abilităţi și să absoarbă toate informaţiile disponibile, care îi pot ajuta să se descurce într-un mediu plin de provocări, pentru a prelungi tinereţea creierului.
Cercetătorii de la Universitatea din California le-au cerut participanţilor la studiu, adulţi de 58-86 de ani, să urmeze între 3 și 5 cursuri simultan (de limbă spaniolă, fotografie, desen, compoziţie muzicală și de deprindere în lucrul cu un iPad), timp de 3 luni, 15 ore pe săptămână. La 6 săptămâni de la începerea cursurilor, nivelul abilităţilor cognitive ale subiecţilor era comparabil cu cel al adulţilor de vârstă medie, cu 30 de ani mai tineri. Astfel, participanţii la cursuri își amelioraseră memoria de lucru și cea episodică, precum și controlul cognitiv.
În același timp, subiecţii din grupul de control, care nu au participat la cursuri, nu au cunoscut nicio creștere a abilităţilor cognitive.
„Studiul dovedeşte că experienţele intense de învăţare, similare celor cu care se confruntă populaţiile mai tinere, sunt posibile la populaţiile vârstnice, iar multe dintre ele pot facilita rezultate pozitive în ceea ce priveşte abilităţile cognitive”, a declarat Wu.
Mai multe studii anterioare au arătat că însușirea de competenţe noi are efecte cognitive pozitive, diferenţa dintre acestea și studiul Universităţii din California fiind că ultimul s-a concentrat pe dobândirea simultană a mai multor deprinderi.
Un studiu din 2014 al Universităţii din Edinburgh a arătat că învăţarea unei a doua limbi, chiar și la vârstă adultă, crește abilităţile cognitive, cele mai bune rezultate fiind înregistrate în ce privește cititul și inteligenţa generală. Cercetătorii au analizat date de la 835 de vorbitori nativi de limba engleză din Edinburgh care au primit teste de inteligenţă în 1947, când aveau 11 ani, și între 2008 și 2010, la începutul celui de-al 7-lea deceniu de viaţă. Subiecţii care vorbeau cel puţin două limbi aveau abilităţi cognitive superioare la cel de-al doilea test, indiferent la ce vârstă învăţaseră cea de-a doua limbă.
Alte studii au arătat că, în funcţie de contextul cultural, bilingvismul poate oferi protecţie împotriva demenţei sau poate doar amâna debutul ei și că multilingvismul este un factor puternic de protecţie împotriva demenţei.
O îmbătrânire activă reclamă mai mult decât mișcarea fizică, subliniază Ipsit Vahia, medic al spitalului Mclean afiliat la Harvard. „Atunci când faceţi exerciţiu fizic, vă antrenaţi mușchii pentru a obţine o îmbunătăţire a sănătăţii generale. Același concept se aplică creierului. Are nevoie să fie solicitat cu provocări noi pentru a-l menţine sănătos”, declară Vahia.