Riscul de infarct miocardic crește la persoanele care dorm insuficient sau prea mult

semneletimpului.ro

Durata somnului poate influenţa riscul unei persoane de a face un atac de cord, independent de alţi factori de risc cardiac, inclusiv genetici – a arătat un studiu al cercetătorilor americani și britanici, publicat recent în jurnalul Colegiului American de Cardiologie.

Cercetătorii au analizat un lot de peste 460.000 de persoane din Marea Britanie, cu vârste între 40 și 69 de ani, pe o perioadă de 7 ani, urmărind atât datele lor medicale, cât și obiceiurile legate de somn. Rezultatele au arătat că persoanele care dorm sub 6 ore pe noapte au un risc cu 20% mai mare de a face atac de cord faţă de cei care dorm între 6 și 9 ore, dar și că somnul de peste 9 ore vine la pachet cu un risc cu 34% mai mare de a suferi un eveniment cardiovascular.

Cu cât indivizii se îndepărtează mai mult de intervalul sigur de 6-9 ore de somn, cu atât crește riscul. Astfel, subiecţii care dormeau, în medie, 5 ore pe noapte au avut un risc cu 52% mai mare de atac de cord faţă de cei care dormeau între 7 și 8 ore, iar cei care își prelungeau somnul nocturn la 10 ore aveau un risc de două ori mai mare de a suferi un atac de cord.

De asemenea, studiul a arătat că menţinerea unui număr optim de ore de somn poate reduce riscul unui atac de cord cu 18% chiar la persoanele „cu vulnerabilitate genetică mare” de a dezvolta boli cardiovasculare.

În încercarea de a afla dacă somnul insuficient afectează sănătatea inimii sau problemele cardiovasculare scad calitatea (și cantitatea) somnului, cercetătorii au eliminat 30 de factori care interferează cu sănătatea cardiovasculară și cu calitatea somnului, printre care activitatea fizică, sănătatea mintală, venitul, educaţia și fumatul. Concluzia finală a fost că „există o relaţie de cauzalitate aici; este vorba de durata somnului, și nu de un alt factor”, explică Celine Vetter, profesor asistent de psihologie integrativă la Universitatea din Colorado, insistând asupra ideii că studiul „furnizează dovezi puternice potrivit cărora durata somnului este un factor-cheie atunci când vine vorba despre sănătatea inimii”. Somnul poate reduce riscul bolilor de inimă, așa cum o fac și alimentaţia sănătoasă și exerciţiul fizic, concluzionează cercetătorul.

„Acesta este un mesaj de speranţă. Indiferent de riscul genetic de a suferi un atac de cord, un tipar sănătos de somn poate reduce riscul, așa cum o pot face și alimentaţia sănătoasă, absenţa fumatului și alte modificări ale stilului de viaţă”, subliniază Iyas Daghlas, coordonatorul studiului.

Alte studii au arătat că somnul insuficient se leagă de un risc mai mare de apariţie a bolii Alzheimer, de posibilitatea de a ajunge în starea prediabetică, dar și de o influenţă negativă asupra sistemului reproductiv.

„Niciun aspect al biologiei noastre nu este lăsat neatins de privarea de somn”, declară Matthew Walker, care predă psihologie și neuroștiinţă la Universitatea din California și care doarme 8 ore pe noapte, având ore fixe de culcare și de trezire de mai bine de 20 de ani.

„Odată ce știi că, după o singură noapte cu 4-5 ore de somn, celulele imunitare care atacă celulele canceroase formate zilnic în organism scad cu 70% sau că lipsa de somn este legată de cancerul intestinului, al prostatei și al sânului sau chiar că OMS a etichetat orice muncă în schimbul de noapte ca potenţial cancerigenă, cum ai putea face altfel?”, argumentează Walker.

Leave a CommentSubmit